HOLD ØJE MED, VERA

På en café, der kunne ligne en tilfældig aften på Sommersko anno 1993, står tiden stille.

Kameraet bevæger sig glidende rundt mellem de forskellige skæbner der hænger omkring baren, bordene og toiletterne. Der er spildt rødvin på bordet, en stamkunde drikker kaffe, der bliver serveret fadøl og caféen emmer af skjulte blikke og ufortalte historier. Ind på caféen, træder vores hovedperson ind i et gråt jakkesæt. Man kan ikke se hans ansigt, men han leder efter noget eller nogen. En pige hænger over et bord med en smøg i mundvigen og en anden står med trutmund og tager læbestift på foran spejlet.

Et billede bliver dannet – et billede der ligeså godt kunne være en del af en billedserie fra et 25 år gammelt fotoalbum. Ordet nostalgi hænger i luften, for man føler at man på næste billede kunne se sine helt unge forældre sidde og bage på hinanden ved et hjørnebord. For det her er en tidslomme.

 

VERA lever ikke i 1993

– han lever i nuet. Hans organiske og elektroniske lydbillede har de seneste par år været med til at breake den nye lyd i danmark med f.eks acts som Liss, Soleima og Off Bloom. Det er det samme lydbillede man kan høre på nogle af de internationalt hypede producerer, som Cashmere Cat, Mura Masa og Hudson Mohawke.

 

Hans nye single, “Falling”, er på fundamentalt niveau et elektronisk nummer, men henter store inspirationer fra Bossa Nova, Lisa Ekdahl (som han selv flere gange har refereret til) og 1990’ernes George Michael. Sæt VERA’s “In and Out of Love” på og sæt derefter klassikeren Careless Whisper på pladespilleren.

Tilbage i slutningen af 2016 gav Alice redaktionen et bud på “fremtiden store danske producerer”, hvor netop VERA blev nævnt. Meget vand er løbet igennem åen siden da, men 2017 har været et godt år for VERA. Hans første single “In and out of Love” blev P3’s uundgåelige, han blev valgt som “Artist of the Month” på BBC 1 og han er blevet signet på det amerikanske pladeselskab Ultra Records. Selvom det at blive signet på et stort pladeselskab ikke nødvendigvis er en god ting, fortæller det stadig noget om værdien i VERA’s lyd og musik, både i Danmark og internationalt. For Ultra Records er et pladeselskab, der har været rigtig gode til at være med på den nyeste elektroniske bølge. Det kan man f.eks se gennem deres bagkatalog, der består af artister der har været forgangsmænd indenfor deres respektive elektroniske bølger. Prøv at tænk over hvad navne som Fedde Le Grand, Calvin Harris, KYGO og DEADMAU5 egentlig har betydet for House, Techno og Tropical House. I den skrevne stund er 9 ud af top 10 sangene på Billboards hot 100 tydeligt elektronisk inspireret eller helt igennem elektroniske, og netop Billboard er en god indikator på at se udviklingen i den elektroniske genre.

Jeg gik 10 år tilbage og opstøvede Billboards hot 100 anno 2007, og det tætteste vi kommer på noget elektronisk er måske Kanye West’s “Stronger”. Så hvad har ændret vores hitlister sidenhen?

En helt klassisk faktor har været den teknologiske udvikling; flere er simpelthen begyndt at producere musik hjemmefra så der i sidste ende kommet flere spillere på banen.

Men en anden vigtig ændring, der er sket det sidste årti er at den elektroniske genre, har formået at sparke døren ind til den normale husholdning. Det har den gjort med en blødere og mere poppet lyd f.eks igennem genren Tropical House – den lærte simpelthen den almene lytter at sætte pris på den elektroniske lyd.

I Tropical House lå der en meget firkantet, poleret og poppet lyd, mens den nyeste bølge har et mere akustisk, organisk og kompromisløs regelsæt.

VERA mangler, ifølge ham selv, stadig at udgive en sidste single i den her omgang og snakken fra holdet går på at det skulle være den bedste af de 3. Vi følger hvertfald med herfra.

 

VERA spiller en række koncerter i løbet af efteråret bl.a i Vega med School of X og producer makkeren Vasco.

Facebook event